Olen koko aikuisikäni haaveillut nukkekotiharrastuksesta. Elämän kiivaina vuosina jolloin pienet lapset ja kaksi työtä veivät kaiken ajan unelma omasta nukkekodista pysyi sitkeästi elossa. Keräilin vuosien varrella nukkekodin kalusteita ja muuta pientä tavaraa. Vuosi sitten syksyllä heräsin päivään, jolloin tajusin, että lapseni ovatkin jo isoja ja aikaa olisi tehdä jotain ihan omaa.
Pato murtui rymisten ja kuukaudessa minulla oli sisustettu seitsemänkerroksinen koti kaikille keräämilleni tavaroille ja nukkeperheelle.
Aloin selailla netistä nukkekotisivuja ja minulla avautui aivan uusi maailma. Muitakin tämän asian harrastajia löytyy.
Nyt reilun vuoden verran sivuilla seikkailtuani olen päättänyt yrittää omien sivujen luomista. Olisihan omaa nukkekotia kiva esitellä muillekin asiaan vihkiintyneille. Olen huomannut, että nukkekotiharrastajat ovat kannustavia ja tukea antavia.
Kerron näillä sivuilla Kukkamäen nukkeperheeni elämästä sekä lisäilen juttuja ja kuvia muustakin harrastukseeni liittyvästä sitä mukaa kun ennätän.
Valokuvat elävöittävät sivuja ja niitä on minullakin paljon. Tietty kynnys kuvien julkaisemiseen on se, että kuvissa kaikki virheet, kuumaliiman jämät, hutiloidut maalaukset ja irvistävät saumat korostuvat. Ehkä kuitenkin epätäydelliset kuvat innostavat muitakin vähemmän taitavia ja tarkkoja tuomaan töitään esille. Omien töiden ei tarvitse olla täydellisiä, rakkaus minimaailmaan riittää ja toisten tekemisistä voi aina saada ideoita omaan harrastukseen.

1275638.jpg

Löydät lisää kuvia Kukkamäen perheen kodista kategorialistasta. Sivuilleni tulee myös kuvauksia muista minitöistäni ja projektien etenemisestä sitä mukaa kun niitä syntyy. Olen kirjoittanut kuvien yhteyteen tietoja siitä, miten huoneiden sisustus on syntynyt. Itse aloittelevana nukkekotiharrastajana olen saanut paljon ideoita muiden harrastajien sivuilta ja kuvauksista esineitten alkuperästä ja tekotavoista.